انجمن گفتگوی استاندارد
بررسی رابطه بهره وری و بهبود مستمر و سیستم مدیریت عملکرد
standard&boushehr&civil
علمي - فرهنگي - سياسي - اجتماعي - ورزشي - ( عمران - معماري - مديريت)-استاندارد سازی - مدیریت عملکرد
بررسی رابطه بهره وری و بهبود مستمر و سیستم مدیریت عملکرد

عنوان مقاله: بررسی رابطه بهره وری و بهبود مستمر و سیستم مدیریت عملکرد
مولف: اسداله یوسفی (دانشجوی دکتر ریاضی کاربردی- شرکت آب و فاضلاب جنوب شرقی استان تهران)
موضوع: مدیریت بهره وری
سال انتشار(میلادی): 2012
وضعیت: تمام متن
منبع: ارسال شده توسط عضو پایگاه مقالات علمی مدیریت www.system.parsiblog.com
تهیه و تنظیم: پایگاه مقالات علمی مدیریت www.system.parsiblog.com
چکیده: موسسات و سازمان ها و دستگاه های اجرایی با هر ماموریت، رسالت، اهداف و چشم اندازی که دارند نهایتا در یک قلمرو ملی و یا بین المللی عمل می کنند و ملزم به پاسخگویی به مشتریان، ارباب رجوع و ذینفعان هستند تا شرکتی که هدفش سود و رضایت مشتری است، یا سازمانی که هدفش اجرای دقیق و کامل وظایف محوله از سوی قانون و کمک به تحقق اهداف توسعه و تعال کشور است، پاسخگو باشند. بنابراین، ارزیابی عملکرد و بررسی کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد مدیران در راستای استقرار مدیریت عملکرد نقش تعیین کننده ای در تحقق برنامه های دستگاه ها در سطح کلان دارد. ارایه خدمات و تولید محصولات متعدد با کیفیت مناسب، حساسیت کافی را برای تحقق اهداغ ایجاد کرده است. در صورتی که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرآیندی و به طور صحیح و مستمر در دستگاه ها صورت گیرد، منجر به کارایی و اثربخشی دستگاه و به تبع آن موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاه های اجرایی می شود.


بهره وری
بهره وری نخستین بار توسط فردی به نام کوئیزنی در سال 1766میلادی به کار برده شد. بیش از یک قرن بعد در حدود سال 1883 فردی به نام لیتر بهره وری را قدرت و توانایی تولیدکردن تعریف کرده است.
بهره وری در بسیاری از کشورهای صنعتی عبارت است از به حداکثر رساندن استفاده ار منابع، نیروی انسانی، تسهیلات و مواردی مشابه به طریق علمی و کاهش هزینه های تولید، گسترش بازارها، افزایش اشتغال و کوشش برای افزایش دستمزدهای واقعی و بهبود معیارهای زندگی آنگونه که به سود کارکنان و مدیریت و مردم باشد.
بهره وری از منظر مرکز بهره وری ایران (NIPO) یک فرهنگ، نگرش عقلایی به کار و زندگی است که هدف آن هوشمندانه تر کردن فعالیت ها برای دست یابی به زندگی بهتر و فعال تر است.
انواع بهره وری
1- بهره وری جزء
2- بهره وری کل عوامل
3-بهره وری کل
رابطه بین محصول با یکی از منابع ورودی را بهره وری جزء گویند. مثلا بهره وری نیروی انسانی، بهره وری سرمایه و یا بهره وری مواد از نوع بهره وری جزء هستند.
نسبت برون داد خالص (ارزش افزوده) به مجموع ورودی های نیروی کار و سرمایه را بهره وری کل عوامل گویند.
نسبت کل برون داد به جمع عوامل درون داد را بهره وری کل گویند.


بهره وری چگونه حاصل می شود؟
برای اینکه به موفقیت دست یابیم و سیستمی که طراحی شده است، اثربخشی لازم را داشته باشد، باید در مسیر خاصی حرکت کرد. سنجش و اندازه گیری جزء لاینفک فرآیند بهره وری است. در فرآیند چرخه بهره وری برای شروع برنامه بهره وری ابتدا بایستی پس از تعریف صحیح شاخص ها به اندازه گیری آن پرداخت. باید دقت داشت که معیاری که برای سنجش انتخاب می شود امکان پیاده سازی و قابل اندازه گیری باشد.
مراحل چرخه بهره وری را می توان به شکل زیر در نظر گرفت:
1- تعریف صحیح از شاخص در قسمت سنجش و اندازه گیری
2- ارزیابی بهره وری هر یک از شاخص ها (نقاط ضعف و قوت را شناسایی کنیم)
3- جهت رفع مشکلات و افزایش بهره وری به تجزیه و تحلیل ارزیابی صورت گرفته پرداخته شود
4- برای بهبود، برنامه ریزی صحیحی برای واحدهای مربوطه انجام دهیم.
5- گام های اساسی در جهت افزایش و رشد اقتصادی شرکت برداشته شود.
تعابیر اشتباهی در برخی مواقع در ادبیات روزمره استفاده می شود. مثلا افزایش تولید به مفهود بهبود بهره وری نیست. تولید به معنای فرآیند تبدیل منابع به محصولات است. به موردهای دیگری نیز می توان اشاره داشت. از جمله اینکه بهبود کارایی ارتقای بهره وری را تضمین نمی کند. کارایی شرط لازم بهره وری است نه کافی. برای بهره وری هم کارایی و هم اثربخشی نیاز است. کارایی نسبت محصول واقعی تولید شده به محصول مورد انتظار است ولی اثربخشی در حقیقت درجه تحقق اهداف است.
افزایش درآمد حاصل از فروش الزاما بهبود بهره وری را تضمین نمی کند. چرا که افزایش قیمت می تواند درآمد را به علت وجود بازار انحصاری، افزایش دهد. و مواردی از این قبیل
نکته حایز اهمیت بر اساس تحقیق صورت گرفته این است که افزایش بهره وری منجر به کاهش کیفیت محصولات نمی شود. مثلا با ارزیابی صورت گرفته بر اساس شاخص های استاندارد اختصاصی شرکت، با ارتقای کیفی محصولات، بهره وری از نیروی انسانی نسبت به سال قبل حدود 20 درصد افزایش و برخی از هزینه های نیروی کار به تبع از این موضوع کاهش یافته است.
بهبود بهره وری مسئولیت اصلی مدیریت است. افزایش بهره وری جز با شناخت و تجزیه و تحلیل آن امکان پذیر نیست.
در این قسمت سوالاتی مطرح می شود که کمک کرده است تا این تحقیق شکل گیری شود.
ابزار اصلی برای دستیابی به کیفیت و بهره وری چیست؟
آیا مدیری دیده اید که از ضمیر ناخودآگاه کارمندانش مطلع شود و عیب و نقص ها را کشف و ارایه راه حل نماید؟
آیا کنترل کیفیت در سازمان ها در جهت بهبود وضعیت موثر بوده است و اگر چنین است تا چه اندازه ای؟
در چه مواردی باید بهبود رخ دهد؟
چرا بهبود مستمر برای یک سازمان مهم است؟
چگونه بهبود مستمر ایجاد می گردد؟
جواب این پرسش ها بعد انجام 4ماه تحقیق و تفحس در یک کلمه یافت شده است. این کلمه را بهبود مستمر می نامند.
با هدف قراردادن تولید و خدمات سالم، یک سازمان یا شرکت مجبور است تا بیش از حد معمول به این مساله توجه داشته باشد و مدیران در این راستا، به تنهایی قادر به حل مشکلات و ارایه راه حل نیستند و مجبور هستند که از همه کارکنان استفاده کنند. مهم ترین چالش بسیاری از سازمان ها ایجاد عادت بهبود مستمر در کارکنان است. مسلما برای تحقق این خواسته، قبل از هر چیزی وجود ساختار و نظامی متناسب مورد نیاز است. نظامی که انگیزه کافی را در کارکنان ایجاد کند. نظام پیشنهادات گام نخست این تحول است که تاثیر قابل توجهی در سازمان ها در وجوه مختلف از جمله رضایت شغلی، تعهد سازمانی، بهداشت روانی کارکنان و نیز بهبود بهره وری، کیفیت و ... داشته است. شعار "فکر خوب مساوی تولید خوب" (Good thinking, good product) یکی از عوامل موثر در پیشرفت بسیاری از شرکت ها و سازمان ها در چند سال اخیر بوده است. هرچند برای رسیدن به این موضوع نیاز به یک مدیریت دانش در سطح کلان است که این خود یک موضوع بسیار مهم تحقیق در بحث بهبود مدیریت است. در واقع نظام پیشنهادات اولین ابزار برای بهبود مستمر و قسمت اصلی همه سیستم های برتر کیفیت و بهره وری است.
مدیریت از دو بخش نگهداری و بهبود تشکیل شده است. نگهداری به فعالیت های تداوم بخش استانداردهای موجود در تکنولوژی، مدیریت و عملیات اطلاق می شود. بهبود نیز به تدابیری که برای بهبود این استانداردها به کار می رود اطلاق می شود.
در شرکت های غربی به نوآوری (پیشرفت مبتنی بر جهش بزرگ) و در شرکت های ژاپنی و بیشتر کشورهای جهان سوم به بهبود مستمر (پیشرفت تدریجی) معتقدند و عقل سلیم همه آن چیزی است که به آن نیاز دارند. بهبود مستمر در کارگروهی بیانگر نگرش کلی هسته های کنترل کیفیت و سایر فعالیت های گروهی کوچک است که برای حل مسایل از ابزارهای آماری مختلف استفاده می شود. این نگرش به اجرای کامل چرخه برنامه ریزی و اجرای و تجزیه و تحلیل نتایج و عملیات نیاز دارد و مستلزم تلاش اعضای تیمی در جهت تشخیص مسایل و هم در جهت شناخت علل و تجزیه و تحلیل آنها و نیز آزمایشات و ارایه راه حل ها است. این تلاش ها منجر به تثبیت استانداردها و یا دستورالعمل های جدید می شود.
چه مواردی را باید بهبود مستمر داد؟
در بهبود مستمر بایستی بر روی مواردی از قبیل هدایت مجموعه یا رهبری، ارتباطات فی مابین، منابع موجود، کارکنان و فرآیندهای اساسی در تمامی امور تمرکز داشت. همچنین در جهت بهینه شدن نتایج حاصل از مواردی همچون قیمت تمام شده، سود، زمان فروش یا تحویل و جوابگویی و رضایت مندی ارباب رجوع و کارکنان گام برداشت.
معمولا بهبود تشکیلات اداری نقشی در بهبود کلی عملکرد سازمان یا شرکت ندارد، ولیکن در برنامه های مدیریت جامع نگرش جدیدی به این موضوع ایجاد می شود که با بهبودهای اداری می توان محدودیت ها و مشکلات دیگری را در قسمت های دیگر سازمان در روند فرآیند برطرف ساخت.
با توجه به اینکه بهبود ابزار یا تکنین نیست، پس نباید انتظار داشت که با امر بهبود بتوان تغییرات مفیدی در عملکرد سازمان داشت.
بر اساس بررسی های صورت گرفته در نحوه بهبود فرآیندها در سازمان، میتوان سه دیته برای بهبود در نظر گرفت:
1-بهبود متناوب
2-بهبود متوالی
3-بهبود غیر منتظره
در بهبود متناوب تغییرات بدون انتها به صورت تدریجی وجود دارد، در صورتی که در بهبود متوالی به صورت افزایشی مشاهده می گردد. حال اینکه در بهبود غیرمنتظره باید شاهد یک تغییر جهشی عظیم در یک مرحله باشیم. ولی آنچه که حایز اهمیت است این است که روش دستیابی برای همه موارد یکسان است. فقط در نوع غیر منتظره احتمال ایجاد بهبود به شانس بستگی ندارد و به زمان زیادی قبل از بروز آن نیاز است.


نتیجه گیری
هیچگونه بهبودی بدون اندازه گیری وجود نخواهد داشت و هر سازمان باید برای مبادرت به ایجاد هرگونه بهبودی جهت دست یابی به بهره وری ابتدا عملکرد جاری خود را مشخص کند و در صورت مشخص نبودن، با توجه به اینکه مبنا یا شاخصی در دست ندارد، علی رغم تلاش های زیاد در جهت بهبود نمی توان تشخیص داد که بهبودی صورت گرفته است یا نه.
برای ایجاد بهبود مستمر در یک سازمان به چند مرحله نیاز است که عبارتند از:
• مشخص نمودن عمکرد جاری
• ایجاد نیاز برای بهبود
• فراهم نمودن تعهد و تعریف اهداف بهبود
• سازمان دهی منابع مشخص
• انجام تحقیقات و تجزیه و تحلیل به منظور شناسایی علل مشکلات در عملکرد جاری
• تعریف و آزمایش راه حل های پیشنهاد شده برای تحقق اهداف بهبود
• تدوین برنامه های بهبود به منظور مشخص نمودن اینکه چگونه و بوسیله چه افرادی تغییرات اعمال گردد
• مشخص نمودن و به دنبال آن برطرف نمودن هرگونه مقاومت در جهت تغییرات
• ایجاد تغییرات
• کنترل وضعیت فعلی به عنوان سطح جدیدی از عملکرد و تکرار مرحله یک


برچسب‌ها: مقاله, بهره وری, مدیریت, مدیریت بهره وری
+ نوشته شده در  جمعه دهم آذر ۱۳۹۱ساعت 9:5  توسط محمد صفدران - Mohammad Safdaran  | 

درباره
محمد صفدران
کارشناسی ارشد عمران-سازه
کارشناس عمران-عمران
فوق ديپلم عمران-کارهای عمومی ساختمان
رئیس اداره مدیریت عملکرد، امور حقوقی و پاسخگویی به شکایات
سرپرست اداره امور آموزش و ترویج استاندارد
اداره كل استاندارد استان بوشهر
تكنسين اجراي استاندارد و آزمايشگاه مصالح ساختماني(از سال 85 لغایت 90)
مربي،داور و  رئيس كميته مسابقات هيئت واليبال استان بوشهر (از سال 86 لغایت 90)
مديريت شركت نوين سازي ليان(از سال 80 لغایت 85)
عضو افتخاری گروه مهندسین مشاور رهنمایان ساحل پارس
رياست گروهGODLY
وبلاگ ديگر نويسنده

وبلاگ ديگر نويسنده
  

اخبار اجراي استاندارد استان بوشهر

اخبار اجراي استاندارد استان بوشهر
  

جستجوگر

Google
  
            
     در كل اينترنت
     در اين سايت





Powered by WebGozar

صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو وبلاگ
پیوندهای روزانه
بوشهر آنلاین مارکت
پرتال اداره کل استاندارد استان بوشهر
سامانه ملی قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
دیکشنری آنلاین
بانک داری اینترنتی بانک ملت
ماشین حساب مهندسی آنلاین
کانون کاردانهای فنی ساختمان استان بوشهر
مهندسی عمران راه و ساختمان
محسن دریس زاده
فردای بوشهر
پایگاه اطلاع رسانی دولت
پرنسس
نگاهی جدید به مهندسی عمران
ايران سازه
پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري
سازمان ملی استاندارد ایران
وبلاگ گروهي مهندسين عمران
آرشیو پیوندهای روزانه
نوشته های پیشین
فروردین ۱۴۰۴
اسفند ۱۴۰۳
مهر ۱۴۰۳
اردیبهشت ۱۴۰۳
فروردین ۱۴۰۳
دی ۱۴۰۲
آذر ۱۴۰۲
مهر ۱۴۰۲
شهریور ۱۴۰۲
اردیبهشت ۱۴۰۱
آذر ۱۳۹۸
تیر ۱۳۹۸
بهمن ۱۳۹۷
آبان ۱۳۹۶
بهمن ۱۳۹۵
دی ۱۳۹۵
آذر ۱۳۹۵
مهر ۱۳۹۵
شهریور ۱۳۹۵
تیر ۱۳۹۵
خرداد ۱۳۹۵
اسفند ۱۳۹۴
بهمن ۱۳۹۴
دی ۱۳۹۴
مهر ۱۳۹۴
بهمن ۱۳۹۲
دی ۱۳۹۲
آذر ۱۳۹۲
آبان ۱۳۹۲
مهر ۱۳۹۲
شهریور ۱۳۹۲
مرداد ۱۳۹۲
تیر ۱۳۹۲
خرداد ۱۳۹۲
اردیبهشت ۱۳۹۲
فروردین ۱۳۹۲
آرشيو
آرشیو موضوعی
مقالات عمران/معماری/مکانیک/شیمی(1)
مقالات عمران/معماری/مکانیک/شیمی(2)
شاعرانه
مقالات و اخبار مذهبی
مقالات و اخبار ورزشی
مقالات و اطلاعات عمومی
مقالات و اخبار پزشکی
مقالات و اخبار سیاسی
مقالات/اخبار/مطالب استان بوشهر
مقالات و اخبار مدیریت
مقالات فن آوری اطلاعات IT (رایانه)
معرفی استاید استان بوشهر
لیست مقالات/مجلات isi آی اس آی
فقط معماری(انواع نقشه)
مقالات و مطالب در مورد انواع سازه بتنی و فلزی و ..
مقالات و مطالب در مورد مقاومت در برابر زلزله
مقالات و مطالب در مورد انواع اتصالات فلزی و بتنی
مواد و مصالح ساختمانی نوین(البته فعلا نوین!!!!!)
نشریات مورد استفاده در رشته عمران و معماری
فرهنگ و معارف اسلامی
مقالات و مطالب در حوزه مکانیک خاک
مقالات و مطالب در حوزه آبیاری و زهکشی
فقط معماری (نقشه های ایتالیایی)
مقالات و مطالب حوزه صنایع غذایی
مواد و مصالح ساختمانی
راه سازی
نقشه بردای
صنعت جوش
فولاد
بتن
مکانیک خودرو
معماری و شهرسازی
سد سازی
پل سازی
تاسیسات
هیدروگرافی
زمین شناسی
محوطه سازی
اقتصاد،حسابداری،امور مالی
ریاضیات، محاسبات فنی و عددی
ژئودینامیک
دینامیک
سازه و تحلیل سازه
شمع و شمع کوبی در عمران
هیدرولوژی
مکانیک سیالات
هیدرولیک
معادلات، دیفرانسیل
بناهای آبی
الکتروتکنیک
الکترونیک
مخابرات
آب و فاضلاب
مدیریت بهره وری
مدیریت و ارزیابی عملکرد
مدیریت منابع انسانی
مهندسی برق
بسته بندی
شیمیایی - شوینده ها
شیمیایی - بهداشتی
مقالات و مطالب حوزه صنایع شیمیایی
مهندسی سلولزی
مهندسی نساجی
شیمیایی - پلیمر
حبوبات و غلات
میوه ها
خشکبار
لوازم خانگی استاندارد
لوازم برقی استاندارد
سبزیجات برگی، سبزیجات ریشه ای، سبزیجات غده ای
مهندسی پزشکی
استاتیک و مقاومت مصالح
پوشاک،چرم،الیاف
مهندسی مکانیک و فلزشناسی
نوشیدنی ها
رستوران و کافی شاپ خانگی!
تجارت،صادرات، واردات،حمل و نقل
مدیریت امور اداری
مهندسی شیلات، آبزیان
حشرات، آفت ها
انواع رنگ،نقاشی،رنگ آمیزی
شیر،فرآورده های شیر،لبنیات
سم شناسی
نفت و فرآورده های نفتی
ترمودینامیک
متره و برآورد
قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران
brand،برند و برندسازی
دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاهی
پیوندها
مديريت
کاربرد مواد نانو در صنعت بتن
HPC - High Performance Concrete -
گونه ها و پوشش گياهي
دولت و مسئوليت اجتماعي
فهرست استاندارد هاي ملي ايران
آزمايشگاه هاي اكروديته (همكار) ساختماني
راهنماي ساخت وبلاگ
راه اندازي يك وب سايت شخصي مجاني
آسیب شناسی مدهای ناهنجار
معماری، ابزاری برای هستی‌شناسی
رابطه میان فرهنگ، سیاست و اقتصاد
جایزه نوبل در علم اقتصاد
شیوه های اجرای سازه ها
مزایای سقف تیرچه و بلوک
سلیمان (ع)
برج با سازه لوله با مهاربندی داخلی
اوباما ایرانی است !
تحقق رویای پیشگیری از آنفولانزا
در باره کوروش
راههای افزایش طول عمر
تاريخچه چلوكباب
قديمي‌ترين هتل جهان كجاست؟
تاریخچه کعبه از حضرت آدم تا سال 2012!
هيولاي دريايي 2500 سال پيش در تخت جمشيد
سلامت روان و ورزش
مبانی روانی اجتماعی در ورزش
آمپول دگزامتازون
رژیم غذایی و زیبایی پوست
استاندارد ملی ایران 394 - سیمان پرتلند
استاندارد ملی ایران 5-8042 خشکاننده ها
استاندارد ملی ایران 4-8042 خشكاننده ‌ها
استاندارد ملی ایران 7657 سنگدانه ـ  مورد مصرف در بلوك هاي بتني
استاندارد ملی ایران 7143 - پانلهاي ساندويچي سبك سه بعدي
استاندارد ملی ایران 7122 - آجرهای رسی سبک
استاندارد ملی ایران 7121 - آجرهاي سبك
استاندارد ملي ايران 2930 بتن – مواد افزودني شيميايي
استاندارد ملي ايران 2-70 بلوك سيماني توخالي- روش آزمون
استاندارد ملي ايران 1-70 بلوك سيماني توخالي – ويژگي‌ها
معماری، ابزاری برای هستی‌ شناسی
آسیب شناسی مدهای ناهنجار
اکس پارتی محل هیجان یا ورطه سقوط
جرائم در فضای سایبر
نگاهی به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده
افت اقتصادی ژاپن در دورهای باطل
واحدهای تولیدی مصالح ساختمانی دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد استان بوشهر
تهدیدی به نام مکمل‌های غذایی غیراستاندارد
خطاهاى جوشكارى اتصالات در ساختمانهاى فولادى

  RSS 

POWERED BY
BLOGFA.COM